Flex Manager
De top 21217 Flexmanagers van Nederland
21217 professionals

 beschikbaar?

interimmanagement TIP: soortgelijke CVs vinden

Interim-, programma- en projectmanager

Interim-, programma- en projectmanager

Werkervaring interimmanager

Zelfstandig interim manager en DGA van Management & Consulting (januari 2005 – heden)
Opdrachten zijn in de afgelopen jaren uitgevoerd bij verschillende netbeheerders zoals TENNET, Eneco Infra, KEMA, EANDIS/Electrabel en Rendo Netwerken. Hierbij heeft het accent gelegen op het helpen van bedrijven om veranderingen door te voeren vanwege de ontwikkelingen in de energiesector.

Opdrachtgever Liander (maart 2011-heden)
• Teammanager Reconstructies en Netten Aanleg: Verantwoordelijk voor aanleg, vervanging en reconstructies van gas- en elektriciteitsnetwerken in Leiden, leiding geven aan projectmanagers en engineers, verandertraject naar meer ‘in control’ en resultaatgerichtheid (integraal verandertraject).
• Projectmanager Standaard Diensten: procesoptimalisatie, productmanagement, standaardisatie, herinrichting systemen, verandermanagement, productbeheer

Opdrachtgever Rendo N.V. (augustus 2009-oktober 2010):
• Programmamanager voor herstructurering Rendo Netwerken ter professionalisering van assetmanagement en verhoging efficiëntie en effectiviteit dienstverlenende afdelingen (o.a. invoering assetmanagementmodel).
• Manager Onderhoud & Storingen (integraal verandertraject): verbetering efficiëntie en effectiviteit door invoering normstelling werkzaamheden, verbetering rapportages, invoering BEI LS, invoering volgordersysteem, invoering voortgangsgesprekken (integraal verandertraject).
Feitelijk zijn de visie en missie (waarden) verder uitgedragen en geborgd door: aanpassingen in structuur, processen, systemen en ook ‘juiste man op juiste plek’.

Opdrachtgever: TENNET TSO BU Transport en Infra (maart 2009- september 2009) :
• Manager Regio’s: verantwoordelijk voor alle regionale onderhoudsactiviteiten (ca, 30 miljoen euro per jaar) en investeringsprojecten ( ca. 25 miljoen euro per jaar), leiding geven aan vier regiomanagers (indirect aan 250 medewerkers)
• Resultaat: verdere consolidatie en harmonisatie van twee nieuwe regio’s, specifieke verbeterpunten betreffen: bedrijfszekerheid, logistiek en storingsdienstorganisatie

Opdrachtgever: TENNET TSO BU Transport en Infra (mei 2007- januari 2009) :
• Manager Operations: opzetten van de nieuwe afdeling operations (orderportefeuille 2008: ca. 240 miljoen euro) bestaande uit ca. 20 projectleiders/programmamanagers (HBO/WO), telecom team, costengineer en accountmanager/planner. Deelname in verschillende stuurgroepen voor infrastructurele werken.
• Sturing geven aan verschillende verbeter- en verandertrajecten: procesoptimalisatie (ISO9001), professionaliseren projectmanagement (Prince 2), security, informatiesystemen, planning systematiek & besturingsprocessen.
• Ontwikkeling missie, visie, strategie en doelstellingen, uitdragen hiervan en borgen in processen, systemen en structuren en juiste bezetting. .
• Resultaat: omzetgroei van 100%, invoering uniforme werkwijze gebaseerd op Prince 2, verbeterde teamspirit, herstructurering

Opdrachtgever TENNET (maart 2007- mei 2007):
• opzetten van de binnendienst in de regio West

Opdrachtgever: Stork (januari 2007-maart 2007):
• Introductie riskmanagement bij EANDIS (Electrabel)

Opdrachtgever: Eneco Infra (alle districten) (januari 2006-december 2006)
• Programmamanager om de projectbeheersing (tijd, geld) van infra projecten (drie districten, omzet ca. 130 miljoen, ca. 200FTE’s) te verbeteren. Realisatie door o.a. wijziging structuur, herinrichting systemen, verbetering processen, veel opleiding workshops en contractmanagement (geschatte besparing ca. 2 miljoen euro).

Opdrachtgever: Eneco Infra District Noord (februari 2005-december 2005)
• Interim management van de teams Kort Cyclische Opdrachten en Warmte (totaal ca. 100 FTE’ s) met accent op verbetering veiligheid (VCA), kwaliteit(ISO) en efficiëntie (o.a. vermindering FTE’ s voor indirecte werkzaamheden).
• herstructurering (werk)processen en implementatie hiervan
• beleidsontwikkeling en proces(her)ontwerp in het kader van liberalisering
• implementatie orderautomatiseringssysteem voor de buitendienst
• voorbereiding reorganisatie
• uniformering en gedeeltelijke uitbesteding wachtdienst infra
• optimalisatie logistiek door afbouw magazijnen en invoering steunpunten (ca. 1 miljoen euro minder voorraad)

Opdrachtgever Rendo (januari 2005-maart 2005):
• Herstructurering (werk)processen en implementatie hiervan

Opdrachtgever: KEMA (januari 2005-februari 2005):
• Maken aanvalsplan voor adviesmarkt op het gebied van verbeteren administratieve processen (o.a. verminderen meetverschillen)


In vast dienstverband zijn de volgende ervaringen opgedaan:

Werkgever: Intergas Energie NV te Oosterhout (juli 1996 –december 2004)
Intergas Energie is een energiebedrijf dat zich richt op energielevering, energiedistributie en verschillende energiediensten
Functie: sectormanager infra , rapporterend aan algemeen directeur en lid van het managementteam

Voornaamste directe verantwoordelijkheden en resultaten:
• omzet en resultaatverantwoordelijk voor de werkzaamheden aan de energienetwerken/aansluitingen (ca. 8 miljoen euro) o.a. nieuwbouw, reconstructies, onderhoud, exploitatie, logistiek en informatieverstrekking over het distributienetwerk.
• leiding geven aan ca. 80 medewerkers, waarvan 8 direct
• Ontwikkeling missie, visie, strategie en doelstellingen, uitdragen hiervan en borgen in processen, systemen en structuren en juiste bezetting.
• de verandering naar een professionele, efficiënte en klantgerichte organisatie. Door een benchmark in de energiesector in 2002 is dit ook bevestigd (vermindering bezetting met ca. 30 FTE’ s, vermindering totale kosten met ca. 3 miljoen euro).
• invoering van: assetmanagement, kwaliteitszorgsysteem (ISO 9001 gecertificeerd in 1999) en veiligheidsmanagementsysteem (VCA gecertificeerd in 2000)
• realiseren Cross Border Lease aan Amerikaanse investeringsmaatschappij in samenwerking met enkele andere energiebedrijven met ca 8 miljoen euro extra resultaat in 1999
• opstarten van business in warmtenetten en participatie in Brabants Projectenbureau warmtekracht
• herstructurering van systeem - en informatiearchitectuur en vervolgens opzetten en realisatie van informatieactieplan waardoor betere ondersteuning door informatiesystemen
• belangenbehartiging in overleg met overheidsorganisaties (o.a. gemeenten, NMA/DTe, Rijkswaterstaat, provincie) over o.a. vergoedingen reconstructies, verordeningen, precario. Door gewonnen rechtszaak tegen DTe ongeveer 3 miljoen extra inkomsten.
• mede opzetten van Synfra (samenwerkingsverband energie - en waterbedrijven) in Noord-Brabant en Limburg, waardoor aanzienlijke besparing op inkoop van aannemersdiensten en vermindering overlast maatschappij.

Werkgever: Intergas Netbeheer BV te Oosterhout (januari 2001 –oktober 2003)
Intergas Netbeheer is een dochteronderneming van Intergas Energie NV en volledig verantwoordelijk voor het energienetwerk.
Functie: statutair directeur (in combinatie met de functie sectormanager infra)

Voornaamste directe verantwoordelijkheden en resultaten:
• omzet – en resultaatverantwoordelijk voor het transport van energie ( omzet ca. 17 miljoen euro) opzetten van de voor Elektriciteitswet 1999 en Gaswet 2000 op te zetten gescheiden netbeheerder zijnde Intergas Netbeheer BV
• Reguleringswerkzaamheden o.a. afstemming en onderhandelingen met de toezichthouder (Energiekamer)
• ontwikkelen en invoeren van Service Level Agreement tussen Intergas Energie NV en Intergas Netbeheer BV
• programmamanagement als voorbereiding op liberalisering energiemarkt o.a. ontwikkelen en stroomlijnen nieuwe processen, aanpassen organisatie en aanpassen of invoeren informatiesystemen, inrichting informatieverzoeken Energiekamer
• opzetten en invoering van nieuw investeringsbeleid waardoor het rendement op nieuwe investeringen aanzienlijk verbeterde.

Werkgever: Intergas Energie N.V. te Oosterhout (september 1992- juni 1996)
Functie: Afdelingsmanager inkoop, magazijn en logistiek

Voornaamste directe verantwoordelijkheden en resultaten:
• verantwoordelijk voor afdelingsresultaat en inkoop van alle materialen en diensten bij Intergas Energie NV en leiding geven aan afdeling van 6 medewerkers
• verandering naar een klantgerichte, professionele, efficiënte en commerciële afdeling
• borging van de verbeterde situatie door: beschrijving van werkwijzen en procedures, invoering van overlegstructuren, verbetering managementinformatie, invoering performance indicatoren.
• inkoop van aannemersdiensten, leidingen en meters (ca. 5 miljoen euro) en opzetten en uitvoeren van (Europese) inkoopprojecten in combinatie met andere bedrijven

Werkgever: Berenschot te Utrecht (september 1990 -augustus 1992)
Functie: Senior Adviseur logistiek

Voornaamste projecten en resultaten:
• Selectie en implementatie van software pakketten voor productiebesturing
• Verschillende logistieke - en inkoopanalysen en implementatie van verbeteringen waardoor aanzienlijke kostenbesparingen (o.a. voorraad) en verbetering servicegraad
• Opzetten van een systeem voor configuratiebeheer bij PTT Contest

Werkgever: Philips Lighting Industrial B.V. te Turnhout (1989-1990)
Functie: Organisatie adviseur

Voornaamste projecten en resultaten:
• invoering KAIZEN
• invoering EAN codering
• onderzoeken en implementatie van verbeteringen op het gebied van material handling, lay-out planning, voorraad - en magazijnbeheer.
• logistieke diagnose en opzetten en implementeren van een logistiek concept voor de supply chain van een productgroep waardoor aanzienlijke kostenbesparingen

Werkgever: Philips Lighting B.V. te Eindhoven (1986-1989)
Functie: Organisatie adviseur

Voornaamste projecten en resultaten:
• Ontwikkelen en implementeren van: een middellange termijn planningsysteem en centraal artikel bestand
• Opzetten en begeleiden van verbeteringsplannen voor supply chains op het gebied van magazijn/voorraadbeheer, planning en fysieke distributie met als resultaat lagere

Opleiding interimmanager

1980-1986: Technische Bedrijfskunde, Technische Universiteit Eindhoven
1987: APICS (Certified in Production and Inventory Management)
1995: NEVIE 2
1999/2009: VCA 1, VCA 2
2003: NIMA-B
2007: Prince 2 Practitioner
2010: Hooglerarenreeks Verandermanagement Nyenrode

Cursussen: VIAG (2010), onderhandelen, beslissingscalculatie, adviesvaardigheden, presentatietechnieken, communicatie, managementvaardigheden, auditing, financieel management.

Consultancy interimmanagement a.i. kerncompetenties

• Het tot stand brengen van de juiste veranderingen vanuit verschillende rollen in interim functies
• (doen) uitvoeren van bedrijf kritische complexe projecten/programma’s
• veel ervaring met omgaan met en benadering van overheidsorganisaties: gemeenten, provincie, Rijkswaterstaat, reguleringsdiensten (Energiekamer). Kennis van begrotings- en planningstechnieken bij overheid
• bekend met vrijwel alle management- en optimalisatie theorieën (LEAN, Six Sigma, KAIZEN, JIT, OPT)
• volledige beheersing van het managementproces: strategische analyse businessplanning, scherp maken doelstellingen, adequate voortgangsrapportage en sturen
• zeer uitgebreide kennis en ervaring met alle aspecten van het aanleggen, onderhouden en beheren van (energie)netwerken in de grond
• veranderen van organisaties en mensen door integrale aanpak: richting geven, spirit uitstralen en borgen van veranderingen in structuren, systemen, ontwikkeling medewerkers en processen
• uitvoeren van (Europese) inkooptrajecten, gedegen onderhandelaar
• invoering van kwaliteitszorg- en veiligheidsmanagementsystemen
• uitgebreide kennis en ervaring op alle logistieke gebieden: logistieke structuur, fysieke distributie, lay-out/inrichting, logistieke systemen
• ontwikkelen en implementeren van service level agreements
• assetmanagement en riskmanagement
• financieel inzicht: adequate investeringsberekeningen, keuze afschrijvingstermijnen, kostprijs en marktprijsberekeningen
• veel kennis van de energiemarkt en in het bijzonder de ontwikkelingen in duurzame energie
• inzicht in outsourcingsprocessen (o.a. aannemers) en verschillende contractvormen: E&C, D&C, DBM, turn key


Talenkennis interimmanager

Nederlands: moedertaal
Duits: spreken ++, schrijven +
Engels: spreken ++, schrijven ++
Frans: spreken +/-, schrijven –


 beschikbaar?

Interim managers zoeken:

Opdrachtomschrijving :